FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/11/2020

Överklagan av dom

Hej, jag har nyss blivit dömd för ofredande gm sm. Det styrktes inte ens att telefonnumren var mina. Man sa att texten o uppgifterna stämde med varandra, men vem som helst kunde ha läst om detta på min Facebook o ngn kan ha blivit arg o sänt sms;en till målsägaren. Är det ngn idé att överklaga o bli frikänd eller finns risken påtagligt att hovrätten fäller o utdömer fängelse? Överklagan ska ske före de 1Dec.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är svårt att uttala sig kring hur domstolen har bedömt frågan eftersom jag inte känner till omständigheterna i det specifika fallet. Men rent generellt så ska du överklaga om du anser att domen bygger på felaktiga grunder. Mitt tips är att rådfråga din advokat (om du har en sådan), kring om ni ska gå vidare med en överklagan. Det finns absolut en möjlighet för Hovrätten att döma ut ett strängare straff, men om du har en övertygande argumentation kring varför tingsrättens dom inte är korrekt, ser jag inga hinder mot att du överklagar domen.

Hoppas att svaret har varit tillfredsställande.

Aya AlwanRådgivare