Överlåta eller sälja skuld

Hej en så kallad före detta vän som jag umgicks med är skyldig mig pengar på 168 989

Han är anmäld till kronofogden men får inga pengar därifrån för han har mer skulder o större så jag får inga pengar så tänkte sälja skulden

Hur ska jag gå till väga ??

Tänkte sälja den så jag får lite tillbaka iallafall

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som jag har förstått det så söker du ett inkassoföretag eller en privat indrivare med inkassotillstånd. Dessa kan du finna på datainspektionens hemsida (www.datainspektionen.se/inkassotillstand). Du bör dock lägga märke till att dessa företag ofta endast tar uppdrag av andra företag. Det förekommer självklart undantag.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare