Överlåta hyreskontrakt till sambo i testamente

Hej

Jag vill först säga tack att du finns och svarar på våra frågor. Tack för det.

Min fråga är: "Jag vill bli sambo med en tjej och skriva min folkbokförings adress hos henne då hon bor i hyresrätt som hon har första hands kontrakt för. Kan vi som sambo skriva ett testament där det framgår att ifall hon avlider kan jag ta över första hands kontrakt för hennes hyresrätt då vi även planerar skaffa barn.

Tacksam om du svarar på frågan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om du kan överta din sambos förstahandskontrakt om hon avlider. Reglerna kring hyra finner man i jordabalken, JB.

Hyra

Bestämmelserna kring hyra finner man i 12 kap. JB. Det är tillåtet att överlåta ett förstahandskontrakt enligt lagen men det är under vissa omständigheter. För det första så måste hyresvärden samtycka till överlåtelsen (12 kap. 32 § JB). Det gäller även när det är fråga om testamente som du undrar över (12 kap. 33 § JB).

Får ni tillåtelse från hyresvärden kan du alltså överta förstahandskontraktet.

Hyresnämnden

Om ni inte får samtycke från hyresvärden så kan ni vända er till hyresnämnden och den vägen få tillstånd till överlåtelsen. Det viktiga här är att ni har varaktigt bott tillsammans och är närstående (12 kap. 34 § JB). Är ni sambor är detta troligen inte något problem men man kan notera att vad som räknas som samboende är när personerna i fråga nästintill haft samma gemensamma hushåll och att lägenheten har använts tillsammans. När det står "om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen" så menas främst att du som tar över den kan betala hyran i tid och liknande.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare