Överlåta lokalhyreskontrakt med verksamhet

Hej

Jag håller på och sälja min restaurang som är ett AB, där jag har ett hyresavtal på 7+5 år. Jag tog öppnade upp denna verksamheten 2020.

I mitt avtal står det inget att hyresvärden behöver godkänna nya ägare. Vad gäller? Kan jag bara sälja verksamheten med bolaget och hyreskontraktet till dom nya utan att hyresvärden kan göra nånting?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av den s.k. hyreslagen (12 kap. jordabalken, JB).

En hyresgäst som hyr en lokal för förvärvsverksamhet kan överlåta hyresrätten till lokalen i samband med att verksamheten överlåts. Som hyresgäst är det bäst att du i första hand vänder dig till hyresvärden för att få detta godkänt. Skulle denne säga nej kan du gå till hyresnämnden som får avgöra frågan.

Det finns tre förutsättningar som enligt lag (36 § hyreslagen, 12 kap. 36 § JB) gör det tillåtet att överlåta hyreskontraktet med verksamheten, vilka är:

att hela verksamheten överlåtsatt hyresförhållandet har pågått i minst tre åratt bostadsrättsföreningen inte har befogad anledning att säga nej

Om dessa krav inte uppfylls kan föreningen säga nej till överlåtelsen, men även om dessa villkor inte är uppfyllda kan man ansöka om överläggning hos hyresnämnden.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Linn GustafssonRådgivare