FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/03/2019

Överlåta samägd fastighet genom gåva

Hej!

Vi är två bröder som gemensamt äger två intilliggande fastigheter. Hur går vi bäst tillväga för att kunna äga varsin fastighet. Kan man överlåta till varandra genom gåva.

Hälsningar o hoppas på svar

Stig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är ja, man kan överlåta delarna av fastigheten genom gåva. Detta sker genom upprättandet av en skriftligt handling, ett s.k. gåvobrev enligt 4 kap. jordabalken (1970:994) (JB) regler om överlåtande av fast egendom. Av 4 kap. 28 § framgår att bestämmelserna om köp i 1-9 §§ och 7 – 9 §§ äger motsvarande tillämpning när det rör gåvor. Av 4 kap. 1 § JB framgår bland annat att gåvobrevet ska innehålla gåvogivaren och gåvomottagarens underskrifter, vilken fastighet det rör sig om samt en överlåtelseförklaring.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar.

Josef Lindström HabtaRådgivare