Överlåtelse av andel i bostadsrätt

Hej !

Jag har köpt en lägenhet och har skrivit 1/10 av den på min brors namn bara för att han ska bo där. Nu ska han flytta därifrån .

Hur gör jag så att jag ska kunna skriva hela på mitt namn ?

Linda

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelse av andel i bostadsrätt

Jag utgår ifrån att lägenheten du nämner är en bostadsrätt och kommer redogöra därefter. För att skriva över hans äganderätt om 1/10 till dig behöver ni göra en överlåtelse. Eftersom ni är överens om att ingen köpeskilling ska utgå rekommenderar jag att ni gör en gåvoöverlåtelse. Det innebär att din bror skriver ett gåvobrev till dig där han anger att han vill överlåta sin andel i bostadsrätten till dig.

Formkraven för gåva i form av bostadsrätt framgår av 6 kap 4 § 1 st bostadsrättslagen (1991:614). Det ska upprättas en skriftlig handling som ska skrivas under av både gåvogivare och gåvotagare. Handlingen ska innehålla uppgifter om den lägenhet som överlåtelsen avser, samt vilket eventuellt pris som utgör köpeskillingen. I ert fall bör det framgå att det är en gåva och att köpeskilling därmed inte ska utges.

Gåvor är skattefria, vilket innebär att ni inte får några kostnader i samband med överlåtelsen, (se 8 kap 2 § 1 st. inkomstskattelagen). Krav för detta är dock att gåvan är frivillig, innebär en förmögenhetsöverföring och att gåvoavsikt finns. Ett annat krav enligt bostadsrättslagen är att den personen som övertar lägenheten måste godkännas som medlem i bostadsrättsföreningen. Eftersom du redan äger 9/10 är du förmodligen redan medlem, så detta borde inte vara ett problem.

Vill ni ha hjälp att upprätta ett gåvobrev rekommenderar jag er att boka tid med någon av våra jurister. Vi har fasta priser på gåvobrev. Priser och bokningsinformation hittar ni via denna länk: https://lawline.se/fixed_price

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine JohanssonRådgivare