FrågaAVTALSRÄTTFormkrav06/09/2021

Överlåtelse av bostadsrätt

Jag äger en bostadsrätt och ska skriva över den till min dotter, hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur du ska gå till väga för att överlåta en bostadsrätt som du äger till din dotter.

Din fråga regleras i bostadsrättslagen (BRL)

För överlåtelse av bostadsrätt krävs ett skriftligt avtal som båda parter undertecknar

Vid överlåtelse av en bostadsrätt måste ett avtal upprättas som ska vara skriftligt och undertecknat av båda parter för att vara giltigt. I avtalet ska framgå vilken lägenhet som avser överlåtas samt uppgifter om pris (6 kap. 4 § BRL).

Vad innebär detta för dig

För att överlåta en lägenhet som du äger till din dotter måste ni upprätta ett skriftligt avtal som ni båda skriver under. I avtalet ska det framgå vilken lägenhet det är som ska överlåtas från dig till din dotter samt till vilket eventuellt pris du ska överlåta lägenheten till din dotter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare