Överlåtelse av bostadsrätt

Hej juristen! Jag ärvde en bostadsrätt efter mina föräldrar för 15 år sedan. Min make står för 50% på sina deklarationer men det finns inget skrivet oss emellan att han har fått det av mig. Nu är min make svårt sjuk och vill överlåta sin andel till mig så att jag äger 100 %. Vad gäller egentligen? Måste han göra en formell överlåtelse och hur ska han förfara då? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni inte har skrivit äktenskapsförord eller arvet varit villkorat som enskild egendom tillfaller därför hälften av bostadsrätten din man. För att du ska äga 100 % av bostadsrätten krävs det att din man formellt överlåter denna ex. genom ett gåvobobrev eller om du vill att den ska undantas från en framtida bodelning upprätta ett äktenskapsförord som säger att bostadsrätten är din enskilda och därmed endast tillfaller dig.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare