Överlåtelse av lån till ny gäldenär?

Hej kan jag överlåta mina privata lån till mitt aktiebolag och betala dom där igenom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta huruvida du kan föra över ett privat lån till ditt aktiebolag som då skulle bli ny gäldenär.

vad säger lagen?

Gäldenärsbyten regleras inte i lagtext på samma sätt som byte av borgenär. Istället är det en allmän rättsgrundsats om att avtal ska hållas som reglerar den situationen. Denna allmänna rättsgrundsats kan delvis härledas ur 1 § skuldebrevslagen (SkbrL). Rättsgrundsatsen innebär i korthet att det krävs samtycke av borgenären (den som lånat ut pengar) för att gäldenären (den som lånat pengar) ska få överlåta skulden till en annan fysisk eller juridisk person. Om så inte var fallet skulle borgenärernas möjligheter att få skulden betalad kunna påverkas mycket negativt.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att det är möjligt att föra över din privata skuld till ditt aktiebolag, men du skulle i så fall behöva fråga borgenären om lov först.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare