Överlåtelseförbud och samägande samtidigt

Hej!

Jag har köpt in mig i min sambos hus med gåvobrev, där jag betalade en summa till honom samt övertog halva lånen. I gåvobrevet står det att jag inte får sälja mot hans vilja och att gåvan får inte utmätas. Nu kommer vi att separera. Han kommer inte gå med på att sälja huset och han har inte råd att köpa ut mig.

Vad innebär det här för mig, kommer jag på något sätt kunna få ut min del av värdet på bostaden och bli av med lånen samt ansvar för huset?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att huset inte är samboegendom eftersom det verkar som din fd sambo ägde huset innan ni träffades.

Ni äger nu huset som samägare och då gäller Samäganderättslagen.

Gåvovillkoret är ett så kallat överlåtelseförbud och det ska följas. Du kan enligt domstolspraxis inte heller begära försäljning av huset enligt 6 § Samäganderättslagen.

Det är en problematisk situation du hamnat i. Det bästa vore att ni kom överens. En överenskommelse skulle t ex kunna vara att din fd sambo köper tillbaka din del och övertar lånet, samt att ni upprättar ett skuldebrev för det som han är skyldig dig. Se till att skuldebrevet blir ett löpande skuldebrev så att du kan sälja skuldebrevet till någon annan.

Om ni inte kan komma överens gäller reglerna om samägande i Samäganderättslagen. Enligt 3 § Samäganderättslagen kan man begära att rätten tillsätter en god man som förvaltar fastigheten i det fall samägarna inte kan komma överens om förvaltning och nyttjandet.

Hoppas du fick svar på din fråga och att ni kan komma överens om en bra lösning.

Franck OlofssonRådgivare