Överprövning av beslut

Hej! För två år sedan blev jag utsatt för en våldtäkt. Brottet anmäldes men lades sedan ner. Jag valde att inte överklaga. Men nu undrar jag om man kan anmäla samma brott igen trots att det redan utretts en gång? Anledning är att jag är missnöjd med att det lades ner och att jag tycker de gjorde ett slarvigt jobb. Sen har det ju även införts en ny lag- samtyckeslagen! Skulle brottet anmälts med den lagen införts kanske det skulle blivit annorlunda.

Mvh Amanda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en förundersökning läggs ned så kan den tas upp på nytt utan att du behöver göra någon anmälan, det finns flera fall där detta har skett. Är du missnöjd med att utredningen lades ned kan du även överpröva den nedlagda förundersökningen. Det finns ingen tidsfrist för att överpröva en nedlagd förundersökning och det är du som målsägande som ansöker om detta, anhöriga kan normalt sett inte göra det.

Inom straffrättens område gäller förbud mot retroaktiv lagstiftning vilket betyder att en lag inte kan gälla för gärningar som begåtts innan lagen trädde i kraft (2 kap 10 § regeringsformen). Den nya lagen hade därför inte påverkat utfallet i detta fall.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på dina funderingar, om inte så är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare