Överskottsinformation vid beslag av mobiltelefon

hej. jag undrar vad polisen har rätt att gå igenom i mobiltelefonen när den blivit beslagtagen, vid misstanke av ringa narkotikabrott? har dom rätt att kolla bilder,filmer, sms osv? och har dom isåfall rätt att använda material som dom hittar till att misstänka mig för annat brott än det ursprungliga brottet?

Lawline svarar

Hej,

För beslag krävs inte brott av viss svårhetsgrad, utan det är tillräckligt att det finns skälig anledning att anta att mobiltelefonen bl.a. har betydelse för utredning om brott - exempelvis ringa narkotikabrott (se 27 kap 1§ RB).

När beslag av en mobiltelefon väl ägt rum, kan polis spegla mobiltelefonens minne samt ev. minneskort och söka igenom all information på mobilen i jakt på uppgifter för att utreda brottet.

Om de vid genomsökningen får tag i information som inte hänför sig till det brott beslaget avser, rör det sig om s.k. överskottsinformation. Vad polis och åklagare får göra med överskottsinformation finns inte reglerat i lag. I 35 kap 1§ RB stadgas dock den fria bevisföringens princip - att åklagare och målsägande i rättegången fritt får komma med den bevisning de vill i en brottmålsrättegång. Detta medför att överskottsinformationen de får fram vid genomsökandet av din mobil även får användas till att utreda andra brott och i en ev. framtida rättegång avseende dessa brott.

Rättegångsbalken (RB) hittar du https://lagen.nu/1942:740#A4.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare