Övertagande av lån vid bodelning

Hej! Jag och min sambo håller på att separera. Vi äger 50% var i vårt radhus. Det jag undrar är om jag kan skriva över min del till honom, alltså att han tar över mina lån. Vi är en överenskommelse att jag ska få 200 000 till kontantinsats för att köpa en lägenhet. Dessa pengar ska han dock låna till och får tillbaka dem när barnen fyller 18. Detta ska vi skriva ett separat avtal på. Blir det någon skatt för någon av oss när man skriver/tar över lån så? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Pia

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Naturligtvis kan ni ju göra upp hur ni vill om all er egendom. När det gäller radhuset och lånen (jag antar att tanken är att han helt enkelt tar på sig alla lån för radhuset men i gengäld får äga det ensam), är det något mer komplicerat. Ni kan ju inte ensamma besluta om vem som skall stå på lånen, utan det beror på om banken (eller var nu lånet kommer ifrån) går med på att "flytta över" lånet. Det är förstås inte alls omöjligt att långivaren går med på det om ni förklarar situationen och din före detta sambo har någorlunda god inkomst.

Om ni inte får tillåtelse att flytta över lånet, kan ni naturligtvis göra så att din sambo köper dina 50 % mot att han betalar dina lån. Detta är alltså en skyldighet "mellan er", och du måste även i fortsättningen betala av på ditt lån. Däremot innebär ju avtalet mellan er i så fall att du kan kräva tillbaka pengar du betalar lånet med från din före detta sambo (eller också kan naturligtvis han göra inbetalningarna).

Kort sagt: Ni kan inte ensamma bestämma att han tar över dina lån, utan antingen måste banken gå med på det eller också kan han och du komma överens om att han köper din andel mot att han ersätter dig för alla lånekostnader.

När det gäller skattefrågan, är det ju kort sagt så att den som tar ett lån varken har fått en inkomst eller gjort någon förlust. Ett lån i sig ger därför ingen skatt. När man skriver över ett lån, försvinner ju dock en skuld och man får indirekt en inkomst. Nu är det ju dock så att det ni gör ifall din före detta sambo får ta över hela radhuset och i gengäld tar på sig skuld är en försäljning, vilket innebär att du naturligtvis får dra av anskaffningskostnaderna (främst det du betalade när ni köpte radhuset) från den inkomst du får för försäljningen (här det lån du blir av med). Det torde därför inte bli någon större skattesmäll

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare