FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2020

Övertid är begränsat till 48 h under 4 veckor

• Om man inte har avtalat om övertid men ändå förväntas ställa upp, är det okej att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren kan begära övertid
Att behöva arbeta övertid är inget som måste framgå av ditt anställningsavtal. Arbetsgivaren har rätt att i tid begära om övertid om det finns ett särskilt behov av det. I så fall får övertid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår, 7-8 §§ Arbetstidslagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du några fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare