Övertidsersättning utan kollektivavtal?

Finns det lagstadgat hur mycket ersättningen skall vara om man jobbar övertid? I det fall då ingen kollektivavtal finns.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

I Arbetstidslagen, som är den lag som gäller för de flesta anställningsavtal angående arbetstider, finns ett fåtal bestämmelser om övertid i 7-9§§. Lagen hittar du (här).

I lagen regleras inte ersättning för övertidsarbete utan det ses som en ren avtalsfråga. Ersättningen ska alltså regleras genom kollektivavtal eller i det egna anställningsavtalet.

Om det inte har avtalats någon övertidsersättning så brukar Arbetsdomstolen (AD), vid tvister om sådan ersättning, hämta ledning från det kollektivavtal som gäller för samma typ av rörelse. Om övertidsarbete utförts på begäran av arbetsgivaren så brukar AD anse att förhöjd ersättning ska utgå i enlighet med det närmaste kollektivavtalet, trots att det inte finns något kollektivavtal på just den arbetsplatsen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare