Påföljd vid innehav av 50 gram cannabis

Vad är straffskalan för innehav av 50 gram cannabis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En domstol tar hänsyn till samtliga omständigheter i fallet jämte innehavet av narkotikan. Generellt sett gäller dock att gränsen för normalgraden av narkotikabrott går vid 50 gram cannabis. Allt under det faller normalt under "ringa brott" och föranleder böter eller fängelse i högst sex månader. Strax över 50 gram innehav leder regelmässigt till åtminstone 14 dagars fängelse. Över den mängden innebär narkotikabrott av normalgraden och föranleder upp till tre års fängelse (1-2 §§ narkotikastrafflagen).

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare