FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/01/2020

Påföljd vid olovlig körning och rattfylleri

Hej jag körde bil utankört och jag ha det körförbud va kan hända me mej blir det nån fängelse

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig körning leder till böter

Olovlig körning är ett trafikbrott som regleras i 3 § Lagen om straff för vissa trafikbrott. Brottsbestämmelsen tar sikte på situationen där någon kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort, vilket ju är vad som hänt i ditt fall. Det brott du gjort dig skyldig till är alltså olovlig körning. Straffet för olovlig körning är normalt sett böter, och det brukar då röra sig om dagsböter. Antalet dagsböter som döms ut kan vara mellan 30 och 150 stycken, och beror på hur allvarligt brottet anses vara. Hur stor varje dagsbot sedan blir beror på dina ekonomiska förutsättningar.

Grov olovlig körning kan leda till fängelse

Är det så att du körde bil utan giltigt körkort därför att du tidigare redan blivit av med körkortet eller om du kört olovligt vid flera tillfällen kan brottet istället anses vara grovt. Du döms då inte för olovlig körning utan för grov olovlig körning. Straffet för olovlig körning är fängelse i högst sex månader eller ett högre antal dagsböter än vid olovlig körning av normalgraden. Om en grov olovlig körning stannar vid dagsböter eller leder till fängelse beror på vilka försvårande omständigheter som finns. Har du exempelvis redan dömts för olovlig körning ett antal gånger tidigare talar detta för fängelse, medan om brottet begås för första gången talar det för dagsböter.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kommer straffet stanna vid dagsböter om det rör sig om olovlig körning av normalgraden. Handlar det istället om grov olovlig körning, därför att du exempelvis kört olovligt tidigare, kan du riskera fängelse. Du kan då dömas till max sex månaders fängelse.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare