FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2019

Påföljd vid rattfylla

Hej! Jag blev stannad och fick mitt körkort indraget, då jag under dessa omständigheter tydligen hade alkohol kvar i blodet, efter jag blåste så landade de på 0,22mg/L.

Jag är 21 år ingen prövotid på körkortet och ostraffad sedan tidigare. Vad är de som gäller ? Behöver körkortet nämligen då jag pluggar på högskola på distans och måste åka göra tentor på plats, (200km) mellan hemort och tenta sal

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du har haft 0.22 mg/L i blodet har du gjort dig skyldig till Rattfylleri. Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader (Trafikbrottslagen 4 §). Dessutom ska körkortet återkallas när man gjort sig skyldig till rattfylleri ( Körkortslagen 5 kap. 3 § punkt 1)

Om det finns särskilda skäl kan dock en varning utfärdas istället för indraget körkort – om alkoholkoncentrationen under färden inte uppgått till 0.5 promille i blodet eller 0.25 mg/L i utandningsluften. I ditt fall kan detta bli aktuellt då du hade 0.22 mg/L i utandningsluften (Körkortslagen 5 kap. 9 § stycke 2 ). I en rad avgörande har Högsta förvaltningsdomstolen uttalat sig om när en varning kan vara tillräcklig – till exempel i fall då föraren har stort behov av sitt körkort, inte har gjort sig skyldig till några trafikbrott tidigare och har lång erfarenhet av att köra bil. (se Tex RÅ 1994 Ref 41).

Har du väldigt stort behov av ditt körkort för att kunna arbeta eller studera – och inte gjort dig skyldig till tidigare trafikbrott – talar mycket för att en Transportstyrelsen hade kunnat utfärda en varning istället för indraget körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare