Påföljd vid skadegörelse

Påföljd vid skadegörelse?

Är en man 27 år som på fyllan efter tjafs med 2 personer kastade en glasflaska på deras bil så en ruta gick sönder. Erkände direkt till polisen när dom kom till platsen och har även erkänt i polisförhör jag hade några veckor senare. Har nu fått hem en stämningsansökan på ca 4500 kr och kallelse till huvudförhandling angående skadegörelse. Är det troligt att det blir fängelse eller kommer det bli dagsböter? Har tidigare räknat med att få dagsböter men läste att dom har ändrat påföljden på skadegörelse till lägst fängelse. Är ostraffad sedan tidigare och har fast jobb och bra ekonomi. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Du beskriver att du har kastat en glasfaska på en bil så att en ruta gick. Du står nu åtalad för skadegörelse. Du undrar nu vilken påföljd du kan vänta dig. Du är tidigare ostraffad. Relevant reglering finns i brottsbalken (hädanefter förkortad BrB).

Påföljd vid skadegörelse

Skadegörelse förekommer numera i tre så kallade "svårighetsgrader". Dessa regleras i 12 kap 1, 2 och 3 §§ BrB och är skadegörelse av normalgraden, ringa skadegörelse samt grov skadegörelse. Beträffande de tre olika brotten finns tre olika straffskalor. Om du döms för skadegörelse av normalgraden är den aktuella straffskalan böter upp till fängelse i högst två år. Om du döms för ringa skadegörelse är den aktuella straffskalan böter upp till fängelse i sex månader. Om du döms för grov skadegörelse är den aktuella straffskalan fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Istället för att döma till fängelse, kan du dömas till villkorlig dom eller skyddstillsyn (se 30 kap BrB).

Det är således endast om du döms för grov skadegörelse som du måste dömas till fängelse (eller villkorlig dom eller skyddstillsyn), i dessa fall förekommer inte böter i straffskalan. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har medfört betydande fara för någons liv eller hälsa, om skadan drabbat sak av stor kulturell eller ekonomisk betydelse eller annars är synnerligen kännbar eller om gärningen varit av särskilt hänsynslös art (se 12 kap 3 § BrB). Det är svårt för mig att säga om det du har gjort innebär grov skadegörelse eftersom jag inte vet alla omständigheter. Dock verkar inte skadan vara av stor ekonomisk betydelse (en bilruta är inte jättedyrt att reparera). Om det satt folk i bilen när rutan krossades kan det tänkas att gärningen medförde betydande fara för någons liv, varför brottet kan bedömas som grovt. Om så ej är fallet lär du dock inte dömas för grov skadegörelse.

Skadan kan dock inte sägas vara obetydlig. Du lär därför inte dömas för ringa skadegörelse (se 12 kap 2 § BrB). Det ligger närmare till hands att anta att du kommer dömas för skadegörelse av normalgraden. Den aktuella straffskalan lär därför bli böter upp till fängelse i högst två år. Vid bedömningen av vilket straff som ska utgå, böter eller fängelse, beaktas samtliga relevanta omständigheter. Det vanliga är att man dömer till böter (se NJA 2000 s 432). Det finns därför goda möjligheter att ditt straff stannar vid böter. Om det är så att du utsatte andra människors hälsa för fara finns det dock en risk att du döms till fängelse eller troligare villkorlig dom (se 29 kap 1 § BrB).

Sammanfattning

Jag har inte tillgång till samtliga omständigheter varför jag endast har kunnat göra allmänna redgogörelser för skadegörelse samt påföljderna härför. Jag har konstaterat att det troligaste är att du döms för skadegörelse av normalgraden och att påföljden blir böter. Om det är så att du utsatte människors hälsa för fara finns det dock risk att du döms till fängelse eller villkor dom. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare