Påföljd vid stöld, 15 år?

Jag är 15 år och har begått en stöld i en butik med saker av ett värde för cirka 2500kr. Jag klippte av ett larm på ett par byxor som kostade 1500kr. Jag har inte haft något med socialen eller polisen att göra tidigare och undrar vad mitt straff kommer bli och om jag kommer behöva betala för byxorna? Jag är en helt vanlig tjej utan några problem alls. Detta var första gången jag och mina kompisar gjorde en stöld.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det brott som du kan ha gjort dig skyldig till är stöld enligt 8 kap. 2 § brottsbalken. Det kan inte röra sig om ringa stöld, snatteri, eftersom värdet för det tillgripna överstiger 1250 kr, vilket är den ungefärliga värdegränsen mellan ringa stöld och stöld.

Straffet för stöld är fängelse i 14 dagar upp till och med högst två år. Eftersom du är 15 år har din ålder betydelse för påföljden. För det första får straffet sättas under minimistraffet och för det andra får en person som fyllt 15 men inte 18 år endast dömas till fängelse om synnerliga skäl föreligger. Alternativet till fängelse är i så fall sluten ungdomsvård. Detta brott i sig borde dock inte kunna föranleda sluten ungdomsvård eftersom du uppger att du inte tidigare begått brott.

Den vanligaste påföljden för en person i din ålder och den mest sannolika i detta fall borde vara överlämnade till vård inom socialtjänsten. Enligt 11 § lag om särskilda bestämmelser för unga lagöverträdare skall åklagaren i dessa fall inhämta yttrande från socialnämnden. Socialnämndens yttrande skall innefatta en vårdplan, vilken skall vara en reaktion på det brott som den unge begått. Domstolen tar därefter ställning till socialnämndens tilltänkta behandling och kan även kombinera denna med dagsböter eller ungdomstjänst.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare