FrågaFAMILJERÄTTGod man06/12/2020

Påföljder av missbruk vid god man uppdrag

Hej.

Jag blev god man för en kvinna i februari detta året. Jag hade precis blivit av med min anställning pga psykisk ohälsa.

Jag har under tiden efter jag blev arbetslös utvecklat ett spelberoende och har ioch med det förskingrat ca 150000 kr. Jag har fört över dessa pengar från hennes konto till mitt och sedan spelat upp dem. Jag har vunnit också, och trott att jag ska kunna spela tillbaka pengarna.

Men nu är det snart redovisning och då kommer jag anmälas. Jag är en kvinna på 53 år, har levt ordnat tills nu och är tidigare ostraffad.

Vad tror du kommer hända, vad får jag för straff?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Påföljder för god man

Regler för en god man finns i 11 kap föräldrabalken (FB). Om en god man gör sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag ska denne entledigas från sitt uppdrag (11 kap 20 § FB). Om den gode mannens agerande orsakat skada kan denne bli skadeståndsskyldig mot den enskilde (12 kap 14 § FB).

Svar

I ditt fall kan det innebära att du både kan bli uppsagd som god man och kan bli skadeståndsskyldig. Utöver ansvar enligt FB kan även ansvar enligt 10 kap brottsbalken, som handlar om förskingring och annan trolöshet, bli aktuellt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare