Pantsätta fastighet utan delägares samtycke

Min sambo har tillsammans m sin syster ärvt ett sommarhus värderat till ca 3milj.

Vi önskar nu låna 200' på sommarhuset. Vår bank har skickat papper till henne att godkänna pantsättning. Hon vägrar.

Kan hon vägra? Kan vi göra något? Vad o hur?

Huset är inte belånat sedan tidigare. Inga pantbrev uttagna. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början ska sägas att det endast är fastighetens ägare som har rätt att pantsätta fastigheten (se 6 kap. 1-2 § jordabalken). I detta fall är det två ägare till fastigheten, därför blir samäganderättslagen tillämplig. Om en delägare i fastigheten vill förfoga över fastigheten i dess helhet genom att exempelvis pantsätta den krävs samtliga delägares samtycke, se 2 § samäganderättslagen. Det innebär att en delägare inte har rätt att på egen hand pantsätta hela fastigheten. Varje delägare har dock rätt att fritt förfoga över sin andel av fastigheten, vilket innebär att din sambo får pantsätta sin andel utan att sambons syster godkänner pantsättningen. Om sambon äger halva fastigheten kan alltså halva fastigheten pantsättas utan samtycke från systern.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare