Parkeringsböter trots att parkeringslappen placerats i framrutan

Har husbil och betalat parkeringen men satte lappeen lite otydligt i framrutan pvakten var där kl23.13 på kvällen och såg inte den jag fick 800 i böter vad ska jag göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning av din situation
Du har alltså betalat parkeringen och placerat lappen lite otydligt i framrutan, vilket verkar ha lett till att den inte varit synlig för parkeringsvakten, vilket således resulterade i böter. Eftersom du de facto betalat parkeringen och har bevis på det (du har parkeringslappen tillhanda) bör dina böter kunna gå åter och alltså avskrivas. Du har emellertid även haft en skyldighet att placera lappen så att den är synlig för parkeringsvakten. Detta är något som talar emot att dina böter ska gå åter. Å andra sidan har lappen trots allt funnits i framrutan, vilket trots att den placerats lite otydligt, bör kunna ha setts av en skärpt parkeringsvakt. Parkeringsvakten kan helt enkelt ha slarvat med att kolla ordentligt huruvida lappen fanns där eller inte, vilket i sin tur lett till böter. Klockslaget tyder vidare på att det kan ha varit mörkret som gjort att parkeringsvakten inte sett lappen. Mycket talar således för att dina böter kan gå åter.

Min rekommendation
Du bör betala dina böter, annars riskerar du ytterligare straffavgifter. Sedan bör du vända dig till polismyndigheten för att bestrida dina böter. Detta gör du genom att fylla i och skicka in ett särskilt formulär. Hur den här processen går till, det vill säga hur du bestrider en parkeringsanmärkning, finner du på polismyndighetens hemsida. Jag vill särskilt betona vikten av att du faktiskt betalar dina böter. Detta som ovan nämnt för att riskera ytterligare straffavgifter. Det är nämligen så att du kommer få beloppet av bötessumman på 800 kronor tillbaka om bestridandet går din väg. Visar det sig således att du tilldelats böter felaktigt, återbetalas summan till ditt konto.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare