Parkeringsböter trots giltig parkeringsbiljett

Har husbil och betalat parkeringen men satte lappeen lite otydligt i framrutan pvakten var där kl23.13 på kvällen och såg inte den jag fick 800 i böter vad ska jag göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så har du fått en parkeringsbot trots att du betalat parkeringsavgiften och följt alla parkeringsregler och nu undrar du vad du ska göra. Mitt råd är att överklaga boten. Hur du överklagar kommer jag förklara nedan.

För att kunna överklaga boten på rätt sätt så måste man skilja på om det är en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift. På boten kan du läsa om det är en felparkeringsavgift eller kontrollavgift du har fått.

Om du har fått en felparkeringsavgift

Om du fått en felparkeringsavgift så kan du anmäla till polisen att du bestrider boten. I din anmälan ska du då ange de omständigheter som du grundar ditt bestridande på samt den bevisning du åberopar (9 § lagen om felparkeringsavgift). Tänk dock på att du måste betala boten även om du bestrider den (7 § lagen om felparkeringsavgift). Om ditt bestridande godkänns så kommer du få tillbaka pengarna.

Vad du ska göra om du fått en felparkeringsavgift är alltså att förklara i ansökan om varför du bestrider boten samt åberopa parkeringsbiljetten som du betalat som bevisning. På polisens hemsida hittar du blanketten som ska skickas in när du bestrider boten.

Om du har fått en kontrollavgift

Om du fått en kontrollavgift så kan du överklaga boten till den som utfärdat den. Det framgår ofta av boten eller parkeringsbolagets hemsida vem det är du ska kontakta med din överklagan. Överklagan, som helst ska vara skriftlig, ska innehålla en motivering till varför du överklagar samt relevanta handlingar. Under tiden du bestrider boten får du hålla inne betalningen.

Skulle du och parkeringsbolaget inte komma fram till en lösning på överklagan så kan ärendet tas vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Vad du ska göra om du fått en kontrollavgift är alltså att motivera varför du överklagar samt bifoga parkeringsbiljetten som du betalat.

Oavsett om du fått en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift är min bedömning att din överklagan troligtvis kommer bifallas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare