Påtvingade kyssar

Hej,

Detta hände mig, jag var på stan vid halv fyra tiden och delade ut flyers och stötte på en tiggare som skämtade med att nudda mig lite med hans ena stympade arm. Efter en stund efter att ha gått runt och delat ut flyers på stan träffar jag på honom igen. Denna gång försökte han skämta ännu en gång med sin stympade arm men nuddade ej vid mig. Jag gick förbi honom men plötsligt vänder han sig om och kramar om mig med sin andra arm, trycker sin kind mot min, utbrister "mi bella" och pussar mig två gånger på kinden för att sedan släppa mig. Jag undrar om detta är något jag borde anmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att rycka och slita i någon med kännbar kränkning för offret anses som handgripligt antastande, varav gärningen som utgångspunkt är att anse som ofredande. Detta framgår av Brottsbalk (1962:700) 4:7. Eftersom mannen dock slöt sin arm runt dig för att påtvinga dig kyssar på din kind så hade han med stor sannolikhet ett sexuellt motiv, varvid gärningen är att betrakta som ett ofredande som är ägnat att kränka din sexuella integritet. Med andra ord så kan han dömas för sexuellt ofredande (Brottsbalk 6:10 andra stycket).

Eftersom anmälningsstatistiken är vägledande för polisen i hur den fördelar sina resurser, polisens arbete kan förhindra att mannen gör liknande saker mot andra kvinnor och ett uppklarande innebär personlig upprättelse för din del så är det viktigt att du gör en anmälan.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare