FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/01/2021

Påverkar olovlig körning möjligheten till körkortstillstånd?

Hej

Jag körde bil utan körkort den 4e januari, alltså jag har ingen körkort. Blev stoppat av polisen enligt flygande kontroll. Det enda felet var att jag saknar körkort.

Jag fick idag 13:e januari dagsböter.

Det är första gången som jag kör olovlig.

Kommer jag att få spärrtid på mitt körkortstillstånd?

Väntar på ert vänliga svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om körkortstillstånd hittar du i körkortslagen. Nedan följer en redogörelse för de aktuella reglerna och hur du kan ta dig vidare.

Ansökan om körkortstillstånd

I 3 kap. 2 § körkortslagen föreskrivs vem som kan få körkortstillstånd. Det krävs enligt bestämmelsen att man anses vara en lämplig förare. När Transportstyrelsen gör en lämplighetsprövning av en förare tas hänsyn både till personliga och medicinska förhållanden. Med personliga förhållanden beaktas om det kan antas att den sökande kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.

Om du ansöker om körkortstillstånd men blir nekad på grund av att du inte anses vara lämplig, ska en spärrtid inom vilken du inte får beviljas körkort bestämmas 3 kap. 9 § körkortslagen. Denna spärrtid kan vara mellan en månad till tre år, och under spärrtiden kan man alltså inte ta körkort. Efter spärrtidens slut kan man på nytt ansöka om körkortstillstånd, varpå Transportsstyrelsen gör en ny bedömning.

Vad som gäller i din situation

Det finns en sannolikhet att din möjlighet att få körkortstillstånd skjuts upp eftersom du begått brottet olovlig körning. Detta sker dock inte automatiskt. Transportstyrelsen kommer att göra en prövning i vilken du får möjlighet att yttra dig varefter det görs en bedömning i det enskilda fallet. Den enskilda bedömningen innebär att det inte är säkert att det påverkar körkortstillståndet men även att det görs en bedömning om vad som är lämplig spärrtid om Transportstyrelsen väljer att skjuta upp ditt körkortstillstånd. Det är således svårt att på förhand avgöra hur lång denne kommer vara. Den vanligaste spärrtiden för en "vanlig" olovlig körning brukar dock vara runt 6 månader.

Jag hoppas att jag kunde ge dig vägledning i din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen! Du kan även gå in på Trafikverkets hemsida om du vill läsa mer om vilka krav som gäller för att få körkort.

Med vänliga hälsningar,

Sara DjogicRådgivare