FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/06/2021

Påverkar prick i registret min framtid?

Hej

Jag har fått en prick i registret för att köra på en väg som var avstängd efter midnatt och en 1000 kronors böter också. Men jag undrar hur detta kommer påverka mitt framtida liv? Jag är bara 15 och körde min a-traktor på den avstängda vägen. Jag undrar om detta kommer påverka mitt gymnasieliv, arbetsliv, valfria tjänstgöringen i armen jag funderar på? Polisen sa att pricken skulle försvinna efter 5 år så jag gissar på att det kanske inte är så allvarligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga inte innehåller några direkta juridiska frågor kommer jag istället att förklara lite av mina egna observationer vad avser prick i registret och dess påverkan på framtiden.

När gallras pricken i belastningsregistret?

Först och främst är det riktigt att ditt regelbrott kommer gallras, det vill säga tas bort, efter fem år. Efter det kommer det inte synas i ditt belastningsregister. Du kan läsa mer om polisens gallringsregler här.

Påverkan i arbetslivet

Genom livet kan det finnas vissa tillfällen där man behöver visa upp belastningsregister. Vid vissa anställningar där man jobbar med bank eller barn finns särskilda regler. I ett sådant register syns dock bara brott mot personer och ekonomisk brottslighet. Detta för att skydda allmänheten i de fall det är olämpligt att personen jobbar med ett visst yrke. Detta är inget som blir aktuellt i ditt fall då det är en trafiköverträdelse.

Däremot är det många arbetsgivare som begär att man visar upp hela belastningsregistret, trots att det inte är tänkt att ett sådant ska visas för arbetsgivaren. I praktiken sker det dock, särskillt vid förstajobb. Skulle en arbetsgivare begära ett belastningsregister så skulle jag nämna boten för dem redan innan de öppnar brevet, så slipper ni göra en större sak av det. Då framstår du också som ärlig med dina misstag. I ditt fall är det dessutom ett brott som inte överhuvudtaget lär ha med själva arbetsuppgiften att göra. Det hade definitivt ställt till med större problem om du blivit dömd för snatteri och velat jobba i en matvarubutik.

Vad avser tjänstgöring i armén sker det att personer nekas då de finns med i belastningsregistret. Det sker dock en prövning från fall till fall. Då din överträdelse får ses som ringa så anser jag att det inte är omöjligt att få tjänstgöra på grund av detta. Där råder jag dig att inte tänka på det hela för mycket utan söka när tiden är inne. Kom ihåg att du kan ansöka när pricken försvunnit med!

Påverkan på skola och privatliv

Påverkan på ditt gymnasieliv och privatliv kommer vara minimal. Det finns inget att oroa sig för där. Ingen kommer veta att du finns med i belastningsregistret. Det är inget som någon gång talas om i studiesammanhang. Det är heller inget som hindrar dig från att studera. Även livstidsdömda får studera, och detta är bra, med utbildning minskar vi nämligen brottsligheten i samhället!

Råd i ditt fall

Jag råder dig att inte lägga för mycket vikt vid detta. Du verkar ha förstått att det blivit fel och vet hur du ska göra för att undvika att samma sak sker igen. Din självinsikt i att ditt uppförande kan påverka din framtid kommer hjälpa dig att inte hamna på fel spår.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har några andra tankar eller funderingar så kan du kommentera nedan.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare