Påverkas arv av hus om arvinge flyttar in hos arvlåtaren?

Min pappa gick bort i onsdags men mamma är fortfarande i livet och tänker bo kvar i huset. Nu funderar min syster med barn på att flytta in i huset hos mamma för att hjälpa henne.

Vi två andra barn bor på annan ort.

Om min syster skriver sig som boende på adressen vad händer eg den dagen mamma dör? Vi är tre barn som ska ärva mamma. Jag tänker huset och Lösöret inuti?

Min syster får gärna göra detta men jag vill inte det ska bli nåt tjaffs den dagen utan jag och min bror ska ha rätt att få ut det vi är berättigad till.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om din systers eventuella inflyttning hos er mamma skulle kunna få konsekvenser den dag arvet efter era föräldrar ska fördelas.

Förutsatt att din syster med barn enbart folkbokför sig på samma adress som er mor och inte blir ägare i huset ska inflyttningen inte ha någon påverkan för det arv som senare ska skiftas. Om huset förblir ägt enbart av er mamma kommer både huset och er mammas del av lösöret inuti utgöra kvarlåtenskap som hennes arvingar (som det ser ut idag: du och dina två syskon) sedan kommer dela på.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare