FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/03/2021

Påverkas min trovärdighet om jag väljer att inte polisanmäla misshandeln jag blivit utsatt för?

Jag har blivit anmäld och suttit i häkte för ett brott där jag handlat i självförsvar flera gånger, där jag har flera vittnen och bild bevis där jag själv blivit utsatt för misshandel vid dessa tillfällen med tillhygge.

Nu undra polisen om jag vill gå vidare med det brott jag blivit utsatt för är det till nackdel för mig under förundersökningen om jag inte vill det, blir jag mindre trovärdig om att jag inte gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska det konstateras att din trovärdighet inte bör påverkas på grund av att du väljer att inte polisanmäla det brott du blivit utsatt för. Polis har en skyldighet att utreda brott så snart det finns skäl att anta att brott begåtts enligt 23 kap. 1 § Rättegångsbalken. Det krävs alltså inte en anmälan för att en förundersökning ska inledas. Detta innebär alltså att en polisanmälan från din sida inte har någon inverkan på polisens skyldighet att utreda brott. Det som dock kan bli problematiskt är att det kan vara svårare för en åklagare att bevisa att brott har begåtts för det fall du väljer att inte delta i brottsutredningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fawzia HassounRådgivare