Påverkas särkullbarns arvsrätt av äktenskapsförord?

Min far var gift och hade adopterat hennes två barn. När han gick bort fick jag min laglott på 1000 kr. Bouppdelaren var fruns väninna. De hade skrivit äktenskapsförord och jag fick inte ärva någonting av min får. De hade en bostadsrätt men som jag förstått får jag inte ärva henne när hon går bort. Nu undrar jag hur det blir när min mamma går bort, hon är gift och han har två egna barn. Kommer jag ärva min mamma om de har äktenskapsförord? Blir det likadant nu att jag inte får ärva min mamma som jag inte fick av min far? De har också en bostadsrätt o min mamma är döende. Känns som att det är den som går bort sist att dess barn får ärva allt o vi andra ingenting?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur arvet efter din mamma kommer att fördelas den dag hon går bort och att du tror att detta kommer att ske före det att hennes make går bort. När ena parten i ett äktenskap går bort anses äktenskapet vara upplöst (1 kap. 5 § Äktenskapsbalken, ÄktB) och makarnas gemensamma tillgångar (så kallat giftorättsgods) delas lika mellan dem genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB).

Arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Som din mammas enda barn ärver du din mammas del efter bodelningen, tillsammans med hennes enskilda egendom om hon har någon sådan (2 kap. 1 § ÄB). Om makarna har ett äktenskapsförord har de troligen i detta reglerat vilken egendom som är enskild (tillhör bara ena maken) och vilken som tillhör det gemensamma boet (giftorättsgodset). Eftersom jag inte vet vad som står i äktenskapsförordet kan jag inte uttala mig om vilken egendom som tillhör vem. Din mammas makes del av giftorättsgodset och hans eventuella enskilda egendom kommer att ärvas av hans arvingar den dagen han dör. Regler om giftorättsgods och enskild egendom hittar du i 7 kap. ÄktB.

Eftersom du är ett så kallat särkullbarn (inte barn till båda makarna i äktenskapet) har du rätt att få ut ditt arv efter din mor direkt (3 kap. 1 § ÄB). Du kan även välja att avstå från arvet tills den efterlevande maken (din mammas man) går bort (3 kap. 9 § ÄB).

Sammanfattning
Det är inte den sist avlidne makens barn som ärver allt efter båda makarna i ett äktenskap. Så fort den ena maken går bort delas boet (tillgångarna) och som ensamt barn och särkullbarn till din mamma kan du kräva att få ut arvet efter henne direkt. Om hon inte har skrivit något testamente ärver du henne ensam. Du ärver hennes enskilda egendom och hennes hälft av det gemensamma giftorättsgods som finns mellan henne och hennes make. Exakt vad som ingår i detta kan jag inte svara på eftersom detta kan ha reglerats av makarna genom äktenskapsförordet där de kan ha bestämt att viss egendom t.ex. kan vara din mammas makes enskilda egendom som då ärvs av hans barn.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare