FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/09/2021

Påverkas straff av att det lång tid sedan anmälan?

Hej!

Jag ska nu på fredag äntligen påbörja förhandling ang grov kvinnofridskränkning mot mig.

Bla bröt mitt ex min käke på bägge sidor mm.

Det har nu gått 2 år o 9 månader sedan jag anmälde.

Det finns ljudfiler då han berättar om hur han gått tillväga vid flera exempel.

Även 7 vittnen är kallade

Blir det lägre straff då det gått så lång tid ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I brottsbalken finns det olika omständigheter som kan påverka straffet i förmildrande eller skärpande riktning, 29 kap. 2 § BrB samt 29 kap. 3 § BrB. Att det gått lång tid sedan anmälan anges inte som en förmildrande omständighet och påverkar inte det eventuella straffet som en tilltalad kan få. Har personen suttit frihetsberövad så kan detta avräknas från straffet enligt 2 § Lag (2018:1250) om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare