FrågaEKONOMIÖvrigt30/09/2021

PayPal-bedrägeri

Hej!

Samtliga kontakter har i nedanstående text skett via Skype.

Det hela började med att jag hjälpte en flicka från Manilla med att klara vardagen. Hjälpen bestod i att skicka pengar via PayPal så att hon kunde bekosta sin mormors sjukhusvård samt mat till sig själv. Hon utlovade återbetalning via sin styvmor som enligt utsago skall bo i USA. Denna styvmor gjorde enligt vad hon säger åtskilliga försök att till mig återbetala mina utlägg. Dock lyckades inte detta, utan hon tog som hon själv säger, kontakt med PayPal, vilket senare visade sig vara en bluff, för att få till en lösning, varefter "PayPal" kontaktade mig för att kunna betala tillbaka mina utlägg. För detta krävdes enlig dem, att jag via PayPal förde över pengar så att de kunde få acceptans för de pengar de skulle föra över till mig. Detta upprepades gång efter annan, varför beloppet till slut stannade på ca 130.000 SEK. Jag har anmält till min bank samt gjort en polisanmälan. Polisen avskrev ärendet med hänvisning till att brottet begåtts utomlands. Jag har nu pratat med RIKTIGA PayPal som hänvisade mig till jurist med anledning av att saken inte gällde ett inköp. Detta är i mycket korta ordalag en beskrivning av händelseförloppet. Mitt hopp står till Er om ett svar som inger mig hopp om att på ett eller annat sätt få tillbaka pengarna Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du har råkat ut för är ett klassiskt internetbedrägeri. Dessa går oftast ut på att någon antingen är i nöd och behöver hjälp, det vill säga spelar på våra känslor, eller så brukar det röra sig om utlovade investeringar, det vill säga spelar på vår vilja att tjäna mer pengar. Tyvärr är det väldigt många som blir lurade genom dessa bedrägerier, och det är också en anledning till att det finns så många.

På senare tid försöker nästan alla bedragare få tag på ännu mer pengar genom att kräva en mindre summa för att kunna föra över en större summa. Ju mer som står på spel desto mer villig är man att betala.

Tyvärr är det så att dessa bedrägerier är otroligt svårutredda då de ofta rör sig om pengar som flyttas mellan konton till olika delar av världen. Det finns därför brist på misstänkta, brist på vetskap om vilket lands polis som bör ta tag i det, och brist på resurser till att utreda dessa brott. Min bedömning blir således att det tyvärr är så gott som uteslutet att få tillbaka några pengar.

För framtiden kan det vara bra att ha som grundregler

- Skicka aldrig pengar till någon du inte känner

- Om du känner personen och verkligen vill hjälpa denne, se till att ringa upp och bekräfta att det faktiskt är rätt person du pratar med

- Skicka aldrig pengar där det påstås att det krävs för att du ska kunna få pengar skickade till dig. Överföringar nu för tiden är kostnadsfria, och skulle de ha pengar som är dina hade de bara kunnat ta av dem om det var ett seriöst företag.

Som jag tolkar det har du redan avbrutit kontakten med aktörerna och polisanmält händelsen. Det är iallafall bra att du gjort då det påverkar statistiken över anmälda brott vilket priorterar upp frågorna i framtiden.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare