Pensionbeskattning mellan Sverige och Slovakien regleras i dubbelbeskattningsavtalet med Tjeckoslovakien

Hej!

Jag Tjeckisk medborgare bor i Sverige sedan 1970. Min fru född 1968 Svensk medborgare.

Vi tänker flytta permanent till Slovakien 2021 då är jag 62år och tänker lyfta min pension.

Min fru kommer att jobba i Slovakien 6 år till efter flytten innan hon börjar ta ut sin Svenska pension. I Slovakien betalar pensionärer ingen skatt. Vi har vuxna barn i Sverige.

Kommer att åka till Sverige max 4veckor om året. Hur är skatte regler i denna situation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt de uppgifter som finns hos Skatteverkets hemsida har Sverige inte undertecknat avtalet med varken Tjeckien eller Slovakien, utan det är dubbelbeskattningsavtalet med den gamla Tjeckoslovakien som gäller. I det avtalet regleras att pensionen beskattas endast i den utbetalande staten, dvs att Sverige beskattar de svenska pensionerna och Tjeckoslovakien sina egna pensioner, om inte mottagaren är medborgare och har hemvist i den andra staten, i vilket fall är det denna stat som har exklusiv beskattningsrätt.

Detta skulle innebära att din pension, ifall du anses uppfylla både medborgarskaps- och hemvistskrav, ska beskattas i Slovakien medan din frus pension ska beskattas i Sverige, eftersom hon är svensk medborgare.

Jag skulle i alla fall föreslå att man vänder sig till Skatteverket för att fastställa hur de tillämpar det gamla avtalet i Slovakiens fall.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare