Personalen drar tillbaka anmälan om snatteri; kommer jag ändå få ett brev hem?

Hej jag är en kille på 15 år och blev tagen för snatteri idag och sprang, sedan gick jag tillbaka och bad om ursäkt och personalen sa att dem skulle ta tillbaka sin anmälan och att jag var välkommen tillbaka. Min fråga är om jag kommer få brev hem? dem har inte fått någon legitimation utan endast bild på mitt ansikte.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så sa personalen att de hade dragit tillbaka anmälan och att de därmed inte ville straffa dig. Saken är dock den att en polisanmälan inte kan dras tillbaka. Har en polisanmälan gjorts så är det nämligen polisens uppgift att utreda brottet, även om den som anmäler vill dra tillbaka anmälan.

Detta innebär att om personalen redan hade anmält brottet till polisen när du kom tillbaka och bad om ursäkt så har polisen också en skyldighet att utreda brottet. Det är svårt att säga om personalen redan hade hunnit anmäla brottet till polisen innan du kom tillbaka och bad om ursäkt. Om du kom tillbaka ganska kort tid efter att du snattat så finns det en möjlighet att personalen ännu inte upprättat en anmälan, och då har du absolut ingenting att oroa dig över.

Även om personalen skulle ha upprättat en anmälan så kommer du sannolikt ändå inte bli straffad. Eftersom polisen inte vet vem du är, mer än vad de kan se på bild, och personalen inte heller tog dina kontaktuppgifter så är sannolikheten låg för att polisen ska lyckas ta reda på vem du är. Därmed är min bedömning att du inte kommer få ett brev hem.

Det korta svaret på din fråga är alltså att du sannolikt inte behöver oroa dig för några konsekvenser eller brev hem eftersom personalen sa att de skulle dra tillbaka sin anmälan och eftersom varken personal eller polisen vet vem du är.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare