Personlig konkurs

Hej,

Jag har ett företag (Aktiebolag som jag inte har ägt eller liknande) som har gått i konkurs som jag har privata skulder till. Nu tänker konkursboet sätta mig i personlig konkurs. Min fråga är hur det fungerar efter en personlig konkurs är klar och medans den pågår. Kan jag efter att konkursen är klar fortfarande ha och använda ett eget bankkonto, eller är det någon annan som styr över detta? Hur är det när själva konkursen utreds kan jag då använda och förfoga över mitt eget bank konto (använda mitt eget konto)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga, så har det företag som du har privata skulder till gått i konkurs, varpå konkursboet vill sätta dig i personlig konkurs. Du undrar nu vad som kommer att hända under konkursen samt om du kan förfoga över ditt bankkonto.

Om konkurs

Regler om konkurs finns i konkurslagen (KL). En konkurs innebär att en gäldenärs (en fysisk person eller ett företag) tillgångar tas om hand om för att fördelas mellan personens borgenärer, det vill säga de som personen har skulder till. En gäldenär eller en borgenär kan ansöka om konkurs när gäldenären är på obestånd, det vill säga när den inte ens på lång sikt kan betala sina skulder. När ett företag sätts i konkurs, upphör företaget att existera. Vid personlig konkurs, upphör dock inte skulderna att existera och betalningsskyldigheten kvarstår. Möjligheten att ansöka om skuldsanering finns därför för fysiska personer.

Personlig konkurs och användning av bankkonto

En ansökan om konkurs görs hos den tingsrätt där du har hemvist (2 kap 1 § KL). Konkursboet kommer då behöva bevisa att du är på obestånd, om inte domstolen anser att det finns skäl att tvivla på uppgiften (2 kap 7 § KL). Du har under konkursen flera skyldigheter, bland annat upplysnings- och närvaroplikt (6 kap 2 § KL) och du får inte heller lämna landet (6 kap 6 § KL).

Verkningarna av en konkurs framgår av 3 kap KL. Sedan beslut tagits av tingsrätten, får gäldenären inte längre råda över egendom som hör till konkursboet, vilket är all egendom som tillhörde gäldenären och som är utmätningsbar när konkursbeslutet meddelades (3 kap 1, 2 §§ KL). Istället är det en konkursförvaltare som råder över egendomen. Gäldenären får inte heller åta sig förbindelser som kan göras gällande i konkursen (3 kap 1 § KL). Vad som är utmätningsbar egendom och inte framgår av 5 kap utsökningsbalken (UB). Tillgodohavanden på bank (det vill säga bankkonton) undantas från utmätning om tillgångarna behövs för gäldenärens underhåll (5 kap 1 § p 7 UB).

De egendomar som du har och som inkommer vid försäljning ska fördelas. Först och främst går de till sådana kostnader som konkursförvaltaren haft för konkursen (14 kap KL) och därefter fördelas skulderna mellan dina borgenärer (11 kap 1 § KL).

För dig innebär detta att du inte har möjlighet att använda ditt bankkonto under konkursen, om det inte behövs för ditt underhåll såsom inköp av mat och hygienartiklar. När konkursen är avslutad återfår du rådigheten över ditt bankkonto, men de egendomar som fanns på kontot kommer troligen att ha fördelats mellan de borgenärer som du har. Som sagt kan det vara så att du då fortfarande har vissa skulder kvar att betala. Då har du möjlighet att skuldsanera.

Skuldsanering

Regler om skuldsanering finns i skuldsaneringslagen.

Skuldsanering kan beviljas för en fysisk person om denne inte kan betala sina skulder och det antas vara så under en överskådlig tid (skuldsaneringslagen 5-10 §§). Du ansöker om skuldsanering hos Kronofogden. Om en ansökan beviljas, gör Kronofogden en betalningsplan för dig. När du har betalt enligt avbetalningsplanen, är du klar med skuldsaneringen och förhoppningsvis skuldfri. Du kan läsa mer om skuldsanering och också ansöka om skuldsanering här.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Hör av dig igen om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare