Personligt anställningsavtal avviker från kollektivavtal

Hej Lawline!

När jag blev anställd fick jag skriva på en så kallad "tränings-bond" på 220 000kr som skall skrivas av över 3 år. När jag sedan blev anställd fick jag reda på att den "tränings-bonden" som står beskriven i vårat kollektivavtal avviker avsevärt från avtalet jag skrev på.

Jag har nu sagt upp min anställning och är i tvil vilket av avtalen jag borde förhålla mig till. Är det avtalet eller kollektivavtalet som gäller i mitt fall är organiserad genom facket.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Av 27 § medbestämmandelagen framgår att arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal inte kan träffa överenskommelse som strider mot avtalet. Sådan överenskommelse blir då ogiltigt.

Kollektivavtal kan vara minimiavtal eller normerande avtal. Minimiavtal innebär att du och arbetsgivaren har möjlighet att avtala om bättre, men inte sämre avtalsvillkor. Normerande avtal innebär att avtalet eller en viss normerande regel i avtalet (om enbart vissa villkor är normerande) måste följas.

De flesta kollektivavtal är minimiavtal. Ditt personliga anställningsavtal kan gå före kollektivavtalet, såvida det är ett minimiavtal och villkoret i ditt personliga anställningsavtal är ett bättre villkor för dig än det villkor som framgår av kollektivavtalet.

Kontakta facket för att ta reda på om ditt kollektivavtal är ett minimiavtal eller ett normerande avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare