FrågaÖVRIGTPUL/GDPR15/12/2019

Personuppgiftsbehandling störningar i boende

Hur länge står störningar från en lägenhet kvar.

Resten av livet eller är det någon slags preskription tid på det.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om hur personuppgifter får behandlas återfinns bland annat i Dataskyddsförordningen (GDPR).

En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person som är i livet. I dataskyddsförordningen finns ett antal grundläggande principer, vilka gäller för all personuppgiftsbehandling. Kortfattat innebär principerna att det krävs stöd i dataskyddsförordningen för att få behandla personuppgifter, att personuppgifter endast får samlas in för specifika, särskilt angivna och berättigade ändamål, att inte fler personuppgifter än som behövs ska insamlas, att personuppgifterna ska vara riktiga, att uppgifterna ska raderas då de inte längre behövs, att uppgifterna ska skyddas samt att det ska kunna visas att och hur dataskyddsförordningen efterlevs.

För att det ska vara tillåtet att behandla personuppgifter måste det finnas stöd i dataskyddsförordningen, en så kallad rättslig grund. Det finns sex stycken rättsliga grunder – samtycke, avtal, intresseavvägning, rättslig förpliktelse, myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse samt grundläggande intresse. Inom privat verksamhet stödjer sig behandlingen av personuppgifter främst på samtycke, avtal, rättslig förpliktelse och intresseavvägning.

Innan ett hyresavtal tecknas mellan en hyresvärd och en hyresgäst kan uppgifter såsom arbetsgivare, boendeförhållanden och övriga uppgifter för att kunna bedöma sökandens kvalifikationer som hyresgäst, inhämtas. När hyresavtalet väl har undertecknats bör överflödiga uppgifter gallras. Vidare har hyresvärden rätt att registrera grundläggande uppgifter om hyresgästen under själva hyresförhållandet, alltså sådant som namn, telefonnummer och personnummer samt andra uppgifter av relevans för hyresförhållandet såsom störningar i boendet, bland annat. Den rättsliga grunden för att behandla uppgifter om störningar i boendet är främst för att kunna tillvarata rättsliga anspråk med anledning av hyresavtalet.

Registrering av uppgifter om förekomna störningar får innehålla beskrivningar av händelser och iakttagelser som gjorts. Om anteckningen om störning inte föranlett hyresvärden att vidta någon åtgärd för att få hyresförhållandet att upphöra ska uppgiften som huvudregel raderas senast efter två år. Som riktmärke bör alltså gälla att anteckningar om störningar i boende som är äldre än två år inte bör förekomma.

Hoppas att du fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare