Polisanmäler man en kund som inte vill betala sin faktura?

Hejsan

Jag jobbar på ett företag där vi lagar bilar, tvättar och säljer bildelar. Mest bildäck. Igår fick vi in en kund som beställde däck till två bilar och även en tvätt med föravfettning som är lite dyrare till o med. Vi kom överens om att han kunde komma tillbaka o hämta bilen när den var färdig tvättad på eftermiddagen och vi gick med på att han skulle betala via faktura istället för på plats. Det är något vi tidigare erbjudit kunder och inte sett några problem med att inte göra. När vi skickade ut fakturan fick vi ett mail efter typ 10 min där han skrev att han inte vill betala och att han inte kommer det även när den förfaller. Vi tror att planen var just att undgå betalning för allting och det är väll rent av stöld?

Hans uppsåt känns klart och tydligt, så min fråga är om det här är att räkna som stöld och kanske till och med grov sådan? Ska vi bara polisanmäla och säga det rör sig om stöld eller vad tycker ni vi ska göra?? vii vill inte skicka vidare till kronofgoden för vi vet kunden bara kommer bestrida det så de ända vi vill veta om de här är stöld och om om man kan säga så till polisen i så fall?? Tack på förhand hade uppskattat svar så fort som möjligt gärna

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har ni en kund som ni sålt bildäck till samt tvättat bilen åt. Kunden skriver att hen inte kommer att betala fakturan som ni skickat (anledningen framgår dock inte). Ni misstänker att kunden aldrig tänkt att betala från allra första början och du vill nu vill veta om det kan rubriceras som stöld och vad ni ska göra åt detta.

I ert fall är det en tvist om en faktura, sådana tvister är inte straffrättsliga utan civilrättsliga. Det är inte olagligt att vägra betala för en faktura och därför finns det inget att polisanmäla i ert fall. För att få betalt behöver ni vända er till Kronofogdemyndigheten.

Vad krävs för att dömas för stöld?

Om man tar något som tillhör någon annan olovligen med uppsåt att tillägna sig det, kan man dömas till stöld (8 kapitlet 1 § Brottsbalken). Själva tillgreppet ska också innebära skada, saken/sakerna ska alltså ha ett ekonomiskt värde. I ert fall har inte kunden tagit bildäcken eller använt biltvätten olovligen utan detta var en överenskommelse mellan er två. Ni lämnade alltså ut däcken frivilligt samt tvättade bilen i utbyte mot betalning.

Min rekommendation

Min bedömning är att brottet bedrägeri (9 kapitlet 1 § BrB) istället möjligtvis skulle kunna bli aktuellt eftersom ni misstänker att kunden aldrig tänkt betala för detta. Att bevisa kundens uppsåt om ni polisanmäler det kan däremot bli svårt. Min rekommendation är därför att kontakta Kronofogdemyndigheten där ni ansöker om ett betalningsföreläggande (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall kunden bestrider betalningsföreläggandet (som du i frågan nämnt tror kommer ske) kommer ärendet lämnas över till tingsrätten där ni får möjlighet att framställa bevis för ert yrkande i en rättegång (33 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om kunden är förpliktad att betala fakturan ni skickat eller inte är något tingsrätten alltså kommer kunna pröva. Jag rekommenderar dessutom er att kontakta kunden där ni upplyser hen om att en ansökan om betalningsföreläggande kommer ske om denne inte väljer att betala fakturan, på så sätt kan ni möjligtvis också få svar på varför kunden valt att inte betala från första början och eller att hen betalar fakturan till slut.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare