Polisens skadeståndsansvar vid beslagtagen egendom som skadas

Hej

Polisen beslag tog min moped för ett tag sen.

De trodde jag körde den utan behörighet och jag skulle få olovlig körning. Men jag hade min rättegång och jag blev frikänd.

Men när jag skulle ta tillbaka min moped från beslaget så hade flera ställen på mopeden skadats och jag tänker inte stå för det.

Vad ska jag göra om jag vill ha ersättning för det

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Polisen har som utgångspunkt rätt att ta föremål i beslag om det kan ha betydelse för utredningen av brott, eller om det brukats för att begå brott (27 kap. 1§ rättegångsbalken). Polisen har då en vårdnadsplikt över föremålet genom noggran tillsyn (27 kap. 10§ 3st rättegångsbalken). Hur långt polisens vårdnadsplikt går är inte helt klart, men det har diskuterats flera gånger i praxis och av Justitiekanslern. Generellt så ska polisen säkra egendomen så den inte kan skadas, men utgångspunkten är att staten blir skadeståndsansvarig för skads om orsakats genom vårdslöshet eller försummelse vid myndighetsutövning (3 kap. 2§ skadeståndslagen). Det förutsätter alltså att polisen varit vårdslös, och att det finns ett orsakssamband mellan vårdslösheten och skadan. Det förutsätter ju först och främst också att du kan bevisa att skadorna har uppstått undertiden mopeden förvarats hos polisen. Polisen har sedan bevisbörda för att de inte varit vårdslösa i sin hantering.

Om det är så att polisen varit vårdslösa, exempelivis inte sett till så den står på ett säkert ställe eller på ett osäkert sätt, så kan du få ersättning för den skada du lidit genom att exempelvis behöva reparera mopeden eller liknande. Jag rekommenderar dig att du kontaktar Polismyndigheten som i första hand ska hjälpa dig i ditt ärende, då det som utgångspunkt är den natonella rättsavdelningen vid Polismyndigheten som handlägger dessa äreden. Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida där det också finns en blankett du kan fylla i här. Du kan även vända dig till Justitiekanslern med ditt skadeståndsanspråk, läs mer om det här. Om det är så att vårdlöshet från polisens sida inte förelegat, så kan du konakta ditt försäkringsbolag som borde kunna hjälpa dig vidare.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss! Behöver du vidare juridisk rådgivning i ditt ärende kan du vända dig till vår juristbyrå här.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare