Polisförhör under förundersökning

Jag blev stannad av polisen med en trimmad moped. Jag körde inte för fort utan det va bara en kontroll dem hadde vid vägen o jag blev en av dem som blev stannade. Nu undrar jag vad är det som kommer att hända. Både jag och polisen var schyssta o pratade lungt med varandra. Vad ska jag göra på förhöret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om förhör under förundersökningen

Att hålla förhör med olika personer som kan antas ha en koppling till det misstänkta brottet ifråga är en del av det som kallas för förundersökning. En förundersökning inleds när det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. (23 kap 1 § rättegångsbalken) Förundersökningen syftar till att ge åklagaren tillräckligt med material för att kunna bedöma om åtal ska väckas eller inte. (23 kap. 2 § rättegångsbalken) För att kunna fullgöra detta finns möjligheten att hålla förhör. Förhöret är en form av intervju som sker i syfte att samla in information kring den händelse som man utreder.

Den som är misstänkt för ett brott har rätt att biträdas av en försvarare under förundersökningen. (21 kap. 3 § rättegångsbalken) Under vissa förutsättningar har den misstänkte rätt att få en offentlig försvarare förordnad. (21 kap. 3a § rättegångsbalken). Försvararen har i princip en obegränsad rätt att närvara vid förhör med den misstänkte. Försvararens uppgift är att ta tillvara den misstänktes rättigheter och arbeta för att alla relevanta omständigheter avseende det misstänkte brottet uppdagas.

Den som är kallad till ett polisförhör är skyldig att infinna sig till detta. Om personen ifråga inte infinner sig kan polisen, under vissa förutsättningar, hämta personen till förhöret (23 kap 7 § rättegångsbalken). Det är alltså en medborgerlig skyldighet att inställa sig till förhör efter kallelse.

Den som är skäligen misstänkt för ett brott ska underrättas om detta vid början av förhöret. (23 kap 18 § rättegångsbalken) Vid denna s.k slutdelgivning är undersökningsledaren bland annat skyldig att informera den misstänkte om dennes rätt till att inte behöva yttra sig om misstanken. (12 § förundersökningskungörelse) Detta innebär att du som misstänkt har rätt att förbli tyst. I princip kan en misstänkt förbli tyst ända fram till att domstolen meddelar domen, men detta är förmodligen ingen klok strategi. Att samarbeta med undersökningsledaren under förhöret är lämpligt för att i största möjliga mån underlätta utredningen. Vidare är det inte tillåtet av undersökningsledaren att framtvinga en bekännelse genom att exempelvis använda otillbörliga förhörsmetoder. (23 kap 12 § rättegångsbalken) Ett exempel på en sådan otillbörlig metod är om förhörsledaren felaktigt uppger att någon medbrottsling avlagt bekännelse eller att viss annan bevisning mot den misstänka föreligger.

Sammanfattning

Har man blivit kallad till ett förhör har man en skyldighet att infinna sig till detta. Den som är misstänkt för ett brott har rätt att anlita en försvarare och under vissa förutsättningar rätt att få en offentlig försvarare tillförordnad. Den misstänkte har vidare rätt att förbli tyst och har alltså ingen lagstadgad skyldighet att uttala sig om misstanken. Det är emellertid bra att samarbeta med förundersökningsledaren för att i största möjliga mån underlätta utredningen. Slutligen får undersökningsledaren inte framtvinga en bekännelse.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare