FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/03/2020

Polisvåld och husrannsakan

Hejsan ! det är såhär , polisen stod utanför min dörr när jag skulle hämta min beställning med mat och när jag drog i handtaget så känner jag att dörren slås upp , jag tror det var va 13 poliser och de tog min sambo runt halsen och pistol mot hans huvud och samtidigt tog de min syster och tryckte ner henne i soffan och hon säger att hennes hand är bruten och poliserna trycker hårdare på just den handen när hon sa det , samtidigt som det hände så tar de mig in i vardagsrummet och allt detta händer när mina två barn på 2 och 4 år springer omkring i lägenheten och ser detta ! De ville inte ens berätta varför de gjorde såhär Nu till min fråga, får polisen storma in utan att visa något papper på att de får göra husrannsakan? Och får de göra så pga 5g cannabis .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din information som att det fanns ett flertal poliser i din lägenhet när du kom hem. En av poliserna höll din sambo runt halsen och riktar en pistol mot hans huvud och en annan trycker ner din syster i soffan. Din syster skadade sin arm på grund av att polisen var hårdhänt. Polisen visade inga intyg på att de har rätt att genomföra husrannsakan. Syftet med husrannsakan var att polisen misstänkte att det fanns 5 gram cannabis i lägenheten.

Polisvåld

Polisen har rätt att använda våld om situationen inte kan lösas med mindre medel samt att våld är nödvändigt i den situationen (se 10 § Polislagen). Ifall polisen använder våld ska våldet vara proportionerlig i förhållande till situationen som polisen befinner sig i. I det här fallet framstår våldet som oproportionerligt i förhållande till den nyttan som polisen hade av ingripandet.

Ifall du misstänker att polisen har använt för mycket våld i en situation kan du anmäla dem för tjänstefel genom att ringa till 114 14. Ett annat alternativ är att du vänder dig direkt till en polisstation och berättar att du vill anmäla polisen för tjänstefel.

Husrannsakan

Av din information låter det som att polisen misstänkte att det fanns 5 gram cannabis i lägenheten. Det finns två typer av husrannsakan: personell husrannsakan och reell husrannsakan. I detta fall borde det vara fråga om en reell husrannsakan eftersom polisen misstänkte att det fanns cannabis i lägenheten. Reell husrannsakan genomförs när polisen letar efter föremål som ska tas i beslag eller genomför en brottsplatsundersökning (28 kap 1 § Rättegångsbalken).

Huvudregeln är att reell husrannsakan får genomföras hos den som är skäligen misstänkt för ett brott med fängelsestraff som påföljd. Skäligen misstänkt innebär att det är mer sannolikt att en person är misstänk för brottet än att personen inte är det. Fängelsestraff är möjligt om cannabis förvaras i den misstänktes lägenhet och därför har polisen vanligtvis rätt att genomföra husrannsakan (se 1 § Narkotikastrafflagen)

Intyg

Som utgångspunkt har polisen ingen skyldighet att självmant visa intyg om husrannsakan. På din begäran måste polisen dock visa ett sådant intyg.

Vad du kan göra

I det här fallet rekommenderar jag att du ringer 114 14 och frågar vad utsikten är för att nå framgång med ditt ärende. Det som är viktigt i dessa fall är att kunna bevisa att polisvåldet var oproportionerligt. Ifall det inte finns tillräckligt med bevisning och underlag kommer ärendet att läggas ned.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare