FrågaEKONOMIÖvrigt09/08/2021

Postväxel förfallotidpunkt

Hej. Min mor och far skilde sig 2004. Min far löste ut min mor från bostadsrätten och hon fick då en bankväxel på 275,000:- av min far. För ett tag sen visade det sig att hon bara haft den liggande i en låda i alla år. Det finns ingen utgångsdatum på växeln. Finns det nån tid på en växel då den löper ut?

Banken har ju pengarna som det är just nu vad jag förstår.

Mvh

Max

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Postväxlar eller bankväxlar, som du benämner det, regleras i växellag (1932:130).

Enligt huvudregeln i 1 kap 1 § 4 p växellagen ska förfallotidpunkten anges på postväxeln. Denna regel kompletteras dock av 1 kap 2 § 2 st enligt vilket gäller att om någon förfallotid inte är utsatt, så skall postväxeln anses vara betalbar vid uppvisandet.

Finns det ingen förfallotid på postväxeln kan den alltså genom ovan nämnda undantag användas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare