Precedensreglernas ordning

I vilken ordning används de tre precedensreglerna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

De tre precedensreglerna följer i denna ordning (1 är först i ordningen och 3 är sist);

1. Lex Superior - Innebär att författning med högre rang går före. Exempelvis går grundlag före ''vanlig'' lag. 2. Lex Specialis - Innebär att specialförfattning går före allmän. Med andra ord innebär det att en regel eller lag som särskilt reglerar en situation/fråga/sak ska ges företräde framför en mer allmän bestämmelse eller lag (lex generalis).

3. Lex Posterior - Innebär att en senare författning ges företräde framför en tidigare författning

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare