Preskribering av CSN-lån

Jag fick studie medel till 1984 och flyttade sedan till England och hade ingen egen inkomst på ett tag så behövde inte börja betala. Sedan hörde jag inget och glömde bort det Har nu fått ett betalnings krav nästan 40 år senare . Är det inte preskriberat? Är nu pensionär och skickat in bevis till dom om detta. Det rör sig inte om så mycket 30,000 skr men ändå

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör preskribering av CSN-lån och regler om detta finns i studiestödslagen och preskriptionslagen.

När preskriberas ett CSN-lån?

Preskriptionstiden för CSN-lån är 25 år (6 kap. 12 § studiestödslagen). Det innebär att när 25 år har gått har CSN inte längre rätt att kräva tillbaka lånet (8 § preskriptionslagen). Preskriptionstiden kan dock avbrytas på olika sätt (5 § preskriptionslagen). Om detta sker börjar en ny preskriptionstid löpa (6 § preskriptionslagen).

Sammanfattning

I ditt fall har det gått över 25 år sedan du fick studiemedel och eftersom du inte verkar ha fått något krav inom preskriptionstiden bör din skuld vara preskriberad.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare