Preskription av brott

Hej!

Blev lite nyfiken (och jag lovar att det inte har någon verklighetsförankring!): Vad händer med bytet från ett rån om preskriptionstiden går ut? Låt oss säga att jag rånar en bank på 100 miljoner och sedan går under jorden tills preskriptionstiden går ut; blir dessa 100 miljoner mina juridiskt sett, eller kan de återkrävas även efter utgången preskriptionstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

För rån gäller en straffskala med maxstraff på 6 år. För grovt rån gäller en straffskala på maxstraff 10 år. Det finns dock undantag. Brott har en preskriptionstid. När preskriptionstiden har gått ut får inte åtal väckas. För rån gäller en preskriptionstid på 5 år och för grovt rån gäller en preskriptionstid på 15 år, vilket följer av 35 kap 1 § 2 och 4 p. Brottsbalken. Det är således inte möjligt att åtala för brott. Det är möjligt att föra en civilrättslig process om äganderätten till pengarna. Men då måste det vara möjligt att bevisa att det rör sig om samma pengar, vilket kommer att bli svårt.

I praktiken blir effekten troligtvis att rånarna kommer undan och inte behöver återbetala pengarna.

Hör gärna av dig vid ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare