Preskription av fordran

Fick en räkning från folktandvården,som är 5 år gammal,har inte innan fått nån påminnelse om den,måste jag betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fordran uppkom i samband med att du var hos Folktandvården och fick en tjänst utförd av dem, du beskriver dock att fakturan för fordran kommit fem år senare.

I 2 § preskriptionslagen stadgas att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten. I de fall det gäller en fordran mot en konsument avseende t.ex. en tjänst som en näringsidkare har tillhandahållit konsumenten, är preskriptionstiden tre år. Att en fordran preskriberas innebär att borgenären förlorar rätten att kräva betalning för sin fordran. I detta fall har du i rollen som konsument fått en tjänst utförd av folktandvården, således är preskriptionstiden för fordran tre år. Eftersom du fick fakturan när fem år passerat och inte hört något innan dess så har fordran preskriberats, du behöver således inte betala den. Förslagsvis hör du av dig till Folktandvården och upplyser dem om detta!

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare