Preskription av fordran mellan privatpersoner

Hej jag undrar följande

Om man fått pengar för ca 20 år sedan av sina föräldrar och där skrevs ett skuldebrev, som jag inte sparat på grund att jag läst att det ska skrivas ett nytt efter 10 år,annars gäller preskriptionstiden

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du fick låna pengar av dina föräldrar för 20 år sedan och nu undrar du om du behöver betala tillbaka pengarna.

Preskription av skuldebrev

Din fråga rör preskription av skuldebrev, vilket regleras i preskriptionslagen. Med preskription menas att den som har lånat ut pengar eller har en annan fordran på någon, förlorar sin rätt att kräva ut betalning för sin fordran (8 § första stycket preskriptionslagen).

Fordran preskriberas efter tio år

Huvudregeln för preskription är att en fordran preskriberas efter tio år, om det inte har skett ett preskriptionsavbrott innan dess (2 § första stycket preskriptionslagen). Ett sådant preskriptionsavbrott uppstår om:

Du betalar pengarna eller erkänner skulden på ett annat sättDu får en påminnelse eller ett annat skriftligt kravDen du är skyldig pengar väcker talan vid en domstol (5 § preskriptionslagen).

Har du till exempel fått en skriftlig påminnelse om betalning börjar en ny preskriptionstid löpa från den dagen du tog emot påminnelsen, om det skedde innan fordran preskriberades (6 § preskriptionslagen). En ny preskriptionstid påbörjas också om du erkänner din fordran, till exempel genom att du har betalat tillbaka en del av pengarna du var skyldig eller att du medger att du ska göra det. I sådant fall uppstår ett preskriptionsavbrott även om mer än tio år har passerat. Fordran kan då återupplivas.

Sammanfattning

Har skuldebrevet funnits i över tio år utan att du har fått någon skriftlig påminnelse, utan att någon betalning har skett och utan att du har sagt att du är skyldig pengarna, är skuldebrevet att betrakta som preskriberat. Jag uppfattar din fråga som att så är fallet och du behöver då inte betala tillbaka pengarna.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare