Preskription av fordran till dödsbo

Bevaka fordran vid dödsbo.

Om borgenären bor utomlands finns det former för bevakning när gäldenären avlider? Om vi antar att skuldebrev inte "hittas" vid bouppteckning.

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag är inte helt säker på vad du menar med former för bevakning. Det framgår inte heller i din fråga vad det är för typ av skuld. Det finns dock en lag som reglerar hur lång tid någon som vill hävda sin fordran har på sig. Den så kallade preskriptionstiden. Lagen heter Preskriptionslagen (PreskL).

Enligt 2 § PreskL är preskriptionstiden 10 år, för skuld som någon har i egenskap av konsument gäller i vissa fall 3 år.

Om dödsboet har hunnit avvecklas, det vill säga att dödsbodelägarna genomfört arvskifte ska pengarna för den skuld som inte betalts återgå, det betyder att de som fått egendom måste återföra det de fått för att täcka skulden (21 kap 4 § Ärvdabalken).

Hoppas du fick lite klarhet. Skriv annars igen. Specificera i så fall vad för typ av skuld det rör sig om.

Franck OlofssonRådgivare