Preskription av konsumentfordran och skuldsanering

Jag har skulder som är 25 -27 år gamla, som aldrig skrivs av, en tjej satte mej i klistret på en hyresskuld hos en hyresvärd , vet inte vad jag ska ta mej till

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till dig oss på Lawline med din fråga.

Det finns ett antal lagar som gäller i din situation och jag kommer att hänvisa till dem i varje underrubrik.

En skuld är inte evig

En skuld är inte evig och försvinner, eller preskriberas som det kallas. Bestämmelser om detta finns i preskriptionslagen, förkortad PreskL.

Som jag förstår dig så har du en skuld hos en hyresvärd som är ett företag. Du är då konsument i då du agerat vad jag förmodar är för ditt privata bruk. Din skuld preskriberas då inom tre år från dess tillkomst. (PreskL 2 §). Den kan dock avbrytas genom ett preskriptionsavbrott vilket sker genom att du antingen betalar en del av skulden eller räntan som hör till den eller på annat sätt erkänner skulden, att du får ett skriftligt krav från hyresvärden om skulden eller att hyresvärden stämmer dig. (PreskL 5 §) Då börjar en ny preskriptionstid på tre år löpa.

Om det gått tre år utan ett preskriptionsavbrott så försvinner din skuld och du är inte skyldig att betala den.

Jag vill här bara varna dig om att det inte är en god idé att försöka undvika kontakt med hyresvärden för att slippa preskriptionsavbrott eftersom en domstol skulle ta hänsyn till detta ifall hyresvärden skulle stämma dig.

Skuldsanering

I det fall du har väldigt stora skulder som du inte kommer kunna betala under väldigt lång tid så kan du ansöka om skuldsanering. Ansökan görs hos Kronofogden som också bedömer om du kommer beviljas skuldsanering eller inte. En skuldsanering innebär att din skuld helt eller delvis skrivs av.

Kort sammanfattning

En skuld preskriberas tre år om inget preskriptionsavbrott sker och försvinner då. Vid väldigt svåra skulder som blir svåra att betala kan man söka skuldsanering hos Kronofogden.

Hoppas att detta var till någon hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har ytterligare funderingar

Jean NaboRådgivare