Preskription av skadeståndsanspråk och preskriptionsavbrott

Hej!

Jag har inte fått betalt från ett skadestånd. Personen i frågan blev dömd att betala skadestånd till mig år 2008-06/26. Sista brottstillfället är 29 februari 2008. När preskriberas detta? är det från att domen beslutades eller från sista brottstillfället?

Jag vill få ett preskriptionsavbrott och har i fredags den 18 januari 2018 skickat en verkställighet till kronofogden. Kronofogden har därefter 5 veckors handläggningstid och jag är därför rädd för att det hinner bli preskriberat. Kan jag göra något för att undvika detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För ett skadeståndsanspråk gäller en preskriptionstid på tio år, vilket stadgas i 2 § i preskriptionslagen. Detta gäller ifrån att fordran uppkom. I det här fallet uppstod skyldigheten att utge skadestånd 2008-06-26 då det fastställdes i dom, vilket gör att fordran preskriberas 2018-06-26. Detta under förutsättning att du inte får till ett preskriptionsavbrott innan dess. För att få till stånd ett preskriptionsavbrott kan man till exempel vända sig till kronofogden som du har gjort. Eftersom det preskriberas först i slutet av juni hinner nog verkställighet ske innan rätten går förlorad. Om du vill vara säker på att få till stånd ett preskriptionsavbrott skulle du också kunna skicka kravbrev till den skyldige och på så sätt påminna om skulden. Det kan vara viktigt att göra det minst två gånger för att det ska godtas som preskriptionsavbrott då det i domstolspraxis har ansetts behövligt för att eliminera risken för att den skyldige inte nås av preskriptionsavbrottet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare